19 March 2013

:: hoMemade cheEzy weDges wooi!! terbaEk ~ ::



halu... assalamualaikum !!

apa habaq hari ni kawan2 ??
ada sihat ka ??
ekeke..mood baeekk pagi2 hari , 
moga y baik2 blaka untuk kita smua hari ni dan sterusnya..
i-allah ameen..

maka kita mulakan entry yang tajuk bagai nak rak tu dngan sepenuh hati ^^
nak share resepi  homeMade CheEzy weDges
kredit to kak siti hajar for d resepi
muehehe

bahan2 nya ialah :

1. kentang ( klu 4 biji pun bnyak gak dpt , klu nak wat stok , sila guna lagi banyak )
2. kiub / stok ayam ( add-on time rebus )
3. Garam
4. telur putih
5. Serbuk perasa ( hilal dan apa saja yang anda suka )
6. serbuk lada hitam
7. serbuk kari ( x kisah kari ikan ka ayam ka dasing ka..nk bg spicy )


cara2nya :

1.cuci kentang secucinya..xpayah buang kulit ye kwn2.. 
   pastu potong + rebus hingga empuk..jgn lupa boh garam + kiub ayam td.
   bila dah empuk,angkat + toskan sekeringnya


cantik x si kentang2 suci ??

sementara si kentang2 suci kering,bolehlah sediakan bahan untuk "Aserejé~
( mesti korang blurr apsal lak nak "Aserejé ?? )

campur smua bahan2 perasa tadi
nak senang masukkan dlm plastik y agak besar y bleh muat kentang

seblum "Aserejé , salutkan dgn putih telur
nak kasi mlekat
pastu korang masukkan kentang dlm plastik + bolehla korang "Aserejé
ala.. mcm korang buat donut, gaulkan dgn gula tu..


 ini la hasil nya ..

lepas tu..apa lagi .. ada 2 opsyen kat sini..
anda bleh trus goreng , decorate + makan or
 SIMPAN DLM FREEZER untuk stok mashuk.. 


tada .............
buat bekal p skolah ^^ 


oh ye..yong boh mayonis ladies choice + thousand island + sos
klu nak buat rsepi mayonis sdiri , nanti yong update lagi
nak masuk kelas 

slamat mencuba ^^
daaaaaaaaa ~





0 comments:

Post a Comment